top of page

På Tåsinge Musik Museum kan man opleve de mange musikinstrumenter, som Bent Nielsen har samlet gennem et langt liv.

Det særlige ved Bent Nielsens samling er, at instrumenterne har været spillet på. Derfor har de alle en fortælling om de mennesker, der har ejet dem eller lyttet til dem.

Om Bent Nielsen

Bent Nielsen fortæller, at der skete noget magisk i den gulkalkede gård i Landet, som var hans bardomshjem. Det magiske var musikken. Bents far spillede klarinet, og begyndte allerede i 1920erne, mens Bent var barn, at samle på noder og instrumeter.

Bent Nielsen fortsatte farens passion med både at spille selv og samle noder og instrumenter. Det er blevet til en stor samling, og mange af intrumenterne er dem, du kan se på museet.

Hvordan Musikmuseet kom i stand

Tåsinge Museum havde i mange år drømt om at lave en selvstændig afdeling til Bent Nielsens instrumenter og noder. Nogle af instrumenterne har siden 1993 været udstillet som en del af den almindelige museumsudstilling. Men der var kun plads til en lille del af samlingen. Men i 2008 arvede Tåsinge Museum omkring en million kroner fra dansk-amerikaneren Charlotte Bjørnson, der havde rødder på Tåsinge. I maj 2013 kunne Bent Nielsen så åbne museets musikhus, som det ser ud idag.

Om Tåsinge Museum

Tåsinge Museum er startet af ildsjælen Poul Fredholm. I 1968 overdrog han museet til indbyggerne på Tåsinge. Museet er siden drevet af frivillige i Tåsinge Museumslav, der også tager sig af Tåsinge Lokalhistoriske arkiv.